Good price in Paradise

21 maart 2013 - Nusa Lembongan, Indonesië

“Me gib you good prij, yes?!”

Wat een verademing! Een Bintang kost 1,50, een heerlijke maaltijd scoren we voor 2 euro en we slapen er voor 12 ekkies per nacht; welkom in Indonesië! Na de gigantische bedragen die we hebben neergeteld in Nieuw-Zeeland en Australië is Indonesië echt een opluchting. Natuurlijk betalen ook wij, net als de rest van de toeristenwereld, nog regelmatig te veel (Sanne “scoorde” haar shampoo ter waarde van een lokaal maandsalaris en afdingen gaat soms wel heel gemakkelijk) maar het geeft niet zolang het maar nooit meer zo duur wordt als de afgelopen maanden. En niet alleen vanwege de prijzen is het hier één en al genieten. Neem de mooie stranden, het heerlijke eten, de vriendelijke mensen en de prachtige omgeving: welcome to paradise!

Een kleine week geleden zat onze roadtrip van Perth naar Darwin er alweer op. Vanuit Kununurra zijn we naar Katherine gereden waarvandaan we het prachtige Kakadu National Park hebben bezocht. Ook hier was in verband met het regenseizoen een groot deel gesloten maar hebben we toch kunnen genieten van veel moois. Wat korte wandelingen brachten ons naar de mooiste lookouts over billabongs, bergen en regenwoud en langs eeuwenoude Aboriginal rotstekeningen. We overwogen zelf ook twee harkenpoppetjes met een hartje ertussen achter te laten, maar besloten dat dat raar zou zijn, dus hebben we ons kunsttalent nog even bewaard voor een andere gelegenheid. Wordt vervolgd.

Op de Adelaide River hebben we ons gewaagd aan een boottochtje. Niet geheel zonder risico, aangezien de rivier huisvesting biedt aan talloze gigantische krokodillen. Terwijl onze eigen Crocodile Dundee een stuk varkensvlees boven het water houdt, schieten 4 a 5 meter lange krokodillen één voor één naast onze boot het water uit. Waanzinnig om te zien!
Vanuit Kakadu National Park zijn we langs Darwin naar Litchfield National Park gereden, waar we gigantische termietenheuvels zien en heerlijk ontsnappen aan de hitte in een poel onder een grote waterval.
Hier kwamen we terecht in een scene van The Hangover 3, toen we vier Nederlandse gasten ontmoetten die een vrijgezellenfeestje vierden van hun naar Australië geëmigreerde vriend. Veel bier, veel gedondersteen, veel hard gelach. Het werd een lange avond…

Hoewel we ons Rusty technisch gezien vaak zorgen hebben gemaakt of we het wel zouden redden, kwamen we na vier weken roadtrippen toch aan in Darwin, waar we na een flinke poetsbeurt de camper weer hebben ingeleverd bij Apollo. We hebben er veel plezier van gehad en onze trip was fantastisch, maar niet allemaal dankzij het barrel dat ze ons hebben meegegeven en de bijbehorende schrale service van het bedrijf. Na een flink staaltje discussiëren met de manager kregen we het toch mooi voor elkaar om vier dagen huur retour te krijgen. Dat maakt het enigszins goed en daar kunnen we in Azië mooi weer een paar weken van reizen.

Na een nachtje in het fijne Leprechaun hotel (speciaal voor de kleintjes!) zat ons avontuur in Australië er alweer op en was het tijd voor het volgende deel van onze reis.

Hoewel we wel een cycloontje minder hadden kunnen gebruiken, vonden we Australië echt fantastisch. In de laatste week van onze trip verruilden we de droge landschappen en de wegen langs de kust voor een klein stukje groene outback. Gigantische rood-oranje gekleurde rotsformaties, prachtige Boab bomen en een wildgroei aan planten maakt dat we regelmatig het gevoel hadden dat er ieder moment een dinosaurus uit de bush zou kunnen wandelen. Stoppen met je ogen uitkijken is dan ook in heel Australië geen optie.
Triest om te zien vonden we de Aboriginals die vrijwel allemaal aan de drank zijn en blootsvoets en nagenoeg tandloos als zombies rond de lokale winkelcentra huizen. Het is een groot probleem in Australië en hoewel ze wel support krijgen van de overheid verschuilt een groot deel zich nog altijd achter het feit dat hun land is afgepakt. Het gaf ons een vreemd gevoel wat steeds wisselde tussen medeleven en aversie.
Ons reisbudget is als een razende geslonken, maar het was het dubbel en dwars waard. We zijn Rogier en Marieke dan ook dankbaar voor de tip en ook wij kunnen het iedereen aanraden! Maar dan misschien wel buiten het wetseason.

Na de vijfde vlucht deze reis op onze naam te hebben gezet zijn we er inmiddels ook achter dat Marc een stereotype drugshoofd heeft en het kost ons keer op keer een paar minuten extra om Marc te laten scannen, sampelen en door te lichten. Het duurt dus even, maar na een fijne vlucht met Jetstar komen we aan in Denpassar.

Wéér een andere wereld. Op het vliegveld moesten we de zogenaamde slimme (corrupte) dealtjes waar we al voor gewaarschuwd waren van ons afslaan, maar het lukte ons een fijne afspraak te maken met een taxichauffeur. Eerst even een paar miljoen gepind en op naar ons hotel.
De eerste twee nachten hebben we in het prachtige Villa Surya Abadi geslapen in de Canggu area van Bali. Vanuit hier hebben we een gezellige avond gehad met een kennis van Marc die hier is gaan wonen en hebben we ons bij de overige scooterende menigte gevoegd om het eiland een beetje te verkennen.
Het plan was op Bali voor een klein prijsje een hutje op het strand te scoren en lekker bij te komen van onze eerste drie maanden vakantie (Ja, we weten hoe dit klinkt..), en na  twee dagen Bali hebben we dan ook vanaf Sanur de boot gepakt naar Nusa Lembongan, een eilandje ten oosten van Bali, om te genieten van het eilandleven.

Nog voordat we voor een klein prijsje een fijn hutje met zeezicht konden vinden, vonden we voor een nog kleiner prijsje een huisje zonder zeezicht, zonder zwembad, zonder airco en met een koude douche, maar we zijn er dolgelukkig mee en het geeft ons de kans even flink wat te besparen.
’s Morgens een bananenpannenkoek, ’s middags een Mie Goreng en ’s avonds Soto Ayam en in de tussentijd scheuren we rond op onze scooter.
Lembongan is heerlijk, een waar surfparadijs en ook snorkelen is hier een must-do! Zo hebben we gister een dealtje gemaakt met Captain Yurix die ons naar de drie mooiste snorkellocaties heeft gebracht. Hoewel we belaagd werden door talloze kleine bijtende kwallen, hebben we hier enorm genoten van het zwemmen met een aantal indrukwekkende mantaroggen en een veelzijdigheid aan tropische vissen.

Morgen gaan we weer terug naar Bali, waar we in Amed willen snorkelen en hopelijk eens die schildpadden gaan spotten (nr. 1 op ons verlanglijstje) en nog een beetje gaan sightsee-en. 25 maart vliegen we dan door naar Manado in Sulawesi voor nog twee heerlijke weken Indonesië. Al met al vermaken we ons prima hier. Het idee dat we nog steeds niet op de helft van onze reis zijn is echt heerlijk!

We genieten. Hoe kan het ook anders…

Veel liefs uit Bali,
Marc & Sanne

1. Marja:
    21 maart 2013
    Hoi.
    Het was weer leuk om over jullie nieuwste belevenissen te lezen en de mooie foto's te zien. Paradijselijk genieten. Dat is duidelijk :)
    Liefs,
    Marja.
  2. Ireen & Frits:
    24 maart 2013
    Elke keer weer een leuk en zeer beeldend verhaaltje.
    Het is een plezier om te lezen en jullie belevenissen te volgen.
    Na het zien van de foto's wordt alles bijna onwerkelijk mooi!
    Geniet en ga zo door.
    Ps; Gelukkig zijn jullie gesprongen met zo,n 'sjuut'.
    Ik durf het niet en het zal ook wel niet van mijn verzekering mogen.
    Maarja... iemand moet het doen toch?!
    Dikke knuf van ons.