Oost, West, Thuis Best. Wereldtripje; de cijfers

23 juli 2013 - Alicante, Spanje

27 december 2012. Het is nog vroeg. We staan op Schiphol en na de zoveelste kop koffie pakken we onze rugtassen en nemen we (lees: neemt Sanne) op dramatische wijze snikkend en hikkend afscheid van onze familie, iedereen die er is om ons uit te zwaaien en van ons koude Kikkerlandje.
We staan aan het begin van een fantastische reis rond de globe. Ons Wereldtripje.
Zoals verwacht is onze trip geweldig en zoals we voorspellen vliegt de tijd in haast buitenaardse snelheid voorbij. Aanstaande zondag, 28 juli 2013, zit het reizen er definitief voor ons op als we via Eindhoven Airport in Haarlem aankomen.
Tijd om de balans op te maken:

We reizen iets langer dan het geplande half jaar. In de 7 maanden en 1 dag dat we als backpackersduo de wereld bedwingen bezoeken we 11 landen. We passeren 17 landsgrenzen en kunnen pronken met 29 verse stempels in ons inmiddels versleten paspoort. We vliegen 29 keer met 11 verschillende luchtmaatschappijen, waarvan er 1 op de zwarte lijst staat en 2 weken later in Bali naast de landingsbaan terechtkomt.
1 keer springen we vrijwillig uit het vliegtuig voor een legendarische skydive. We vliegen 2 keer met een helikopter.

We reizen met 16 verschillende vervoersmiddelen en leggen in totaal precies 83.000 kilometer af. Dat is meer dan 2 keer de wereld rond. Daarvan rijden we er 8.000 in Nieuw-Zeeland en 7.000 in Australië zelf; 15.000 in totaal.  Hiervoor tanken we ongeveer 1300 liter benzine bij 32 tankstations.
Daarnaast genieten we van 14 treinreisjes en 36 busritjes. De één aangenamer dan de ander.

We slapen op 109 verschillende plaatsen in 11 verschillende soorten accommodaties, waaronder onze gogogadgetsuperauto, ons schattige tentje, hostels, homestays en bij familie thuis. We zetten 26 keer ons tentje op en installeren 21 keer onze campervan.

We rekenen in 14 verschillende valuta af, waarmee we onder véél meer andere boodschappen 3 flessen zonnebrand en zeven flacons muggenmelk kopen.
Toch worden we samen zo’n 700 keer geprikt, waarvan er 1 uitgroeit tot een fikse infectie met gigantisch abces. Dit brengt het aantal doktersbezoekjes op 3, waarvan 1 keer in een Maleisisch ziekenhuis.
We worden 2 keer ziek door voedselvergiftiging.

Tijdens ons wereldtripje zien we de mooiste dingen. We aanschouwen 8 wereldwonderen, 7 officieus, 1 officieel en 16 bezienswaardigheden van de UNESCO Werelderfgoedlijst. We genieten op 9 eilanden, chillen bij 16 watervallen en op 34 strandjes. We bezoeken meer dan 32 tempels en 14 National Parks. Het is dan ook niet voor niets dat we ter herinnering 14.706 foto’s maken en 237 minuten filmen.

Daarbij zien we 24 exotische diersoorten, waaronder apen, tarsiers, olifanten, kangeroe’s, schildpadden, pinguïns,  dolfijnen, (walvis)haaien, koala’s en pandaberen. Goed voor heel wat onvergetelijke reiservaringen.
Gelukkig hebben we maar 6 confrontaties met smerig ongedierte, waar we achteraf heel hard om kunnen lachen.

Aan beweging ontbreekt het ook niet tijdens onze reis. We lassen meer dan 40 snorkeldagen in en doen 5 hikes in verschillende landen, waarvan we er 1 keer 9 uur lang verdwalen.
Helaas is al deze beweging niet bepaald te zien aan onze volgevreten lichamen. Dat kan iets te maken hebben met het feit dat we in 211 dagen 131 keer uit eten gaan, 56 ijsjes eten en naar schatting 20 zakken chips verorberen.

Lui zijn we niet en hebben meer dan 12 redenen om ons vóór zonsopgang uit ons bed te slepen. Activiteiten in deze categorie zijn onder anderen een poging om schildpadeieren uit te zien komen, de Chinese muur te zien, tarsiers te aanschouwen en om zo snel mogelijk uit die Australische hitte te komen en te genieten van de airco.

Qua weer hebben we geluk. Het is 202 dagen minimaal 20 graden en hebben maar 3 dagen regen. We trotseren 1 tropische storm, deze duurt 6 dagen.

Na 30 weken reizen zijn we blij als we onze backpack op een verlaten donkere plek achter kunnen laten om die vervolgens even niet meer te hoeven zien. Tijdens onze reis moeten we onze rugtassen zeker 82 keer opnieuw inpakken.

Dat ‘t wereldbolletje ondanks de gigantische afstanden toch enorm klein is blijkt uit het feit dat we maar liefst 2 keer een bekende uit Haarlem tegenkomen.

Absolute hoogtepunten?
Skydiven in Nieuw-Zeeland, de eerste keer met een schildpad zwemmen in Indonesië, aan het strand met een lekker wijntje onder de luifel van onze camper zonsondergang kijken in Australië, zwemmen onder de waterval in Laos, de tempels van Angkor in Cambodja, olifanten verwennen in Thailand, de aanblik van gigantische rijstvelden in de Filippijnen, door de bergen scooteren in Vietnam, peuterpanda’s zien spelen in China en tot slot heerlijk genieten op Kapas Island in Maleisië.

Een waanzinnig reis, een heerlijke vakantie en een fantastische tijd samen.
Herinneringen voor het leven!

Tot gauw in Haarlem!
Veel liefs,

Marc & Sanne

1. Jose Spaan:
    23 juli 2013
    En wij hebben 17 keer genoten van jullie fantastische reisverhalen!
    Alvast welkom thuis.
    Groetjes,
    Antoon en José
  2. Miranda:
    23 juli 2013
    Hele mooie reisverhalen; al volgen er vast nog een heleboel meer bij het bijkletsen met familie en vrienden! Tot gauw.
    Liefs Miranda
  3. Anshoreman:
    24 juli 2013
    Een mooie samenvatting van jullie (wereldtrip..je.. je ..je.. je )Daar kun je lang van nagenieten,met de fotoos en verhalen.
    Geniet nu nog in Spanje en welkom thuis straks
    kus Ans
  4. Paul:
    24 juli 2013
    Kom maar snel naar huis, dan kunnen we 10.000 bier drinken en 500 shotjes Jagermeister achterover slaan, kan je die ook aan jullie lijst toevoegen!! Yeahaaahaha!!!! Afgelopen 6 maanden braaf jullie verhaaltjes gelezen en elke keer weer genoten. Geniet nog even van een weekje zon zee en strand en dan zien we elkaar snel